خانه / اخبار / حضور در راهپیمایی روز قدس، به لحاظ شرعی و عقلی واجب است/ فلسطین خط مقدم مقابله اسلام با جبهه کفر است
حجت الاسلام شبان نیا در گفتگو با مفتاح:

حضور در راهپیمایی روز قدس، به لحاظ شرعی و عقلی واجب است/ فلسطین خط مقدم مقابله اسلام با جبهه کفر است

اسلام معتقد است هر وقت یک عده از مردم تحت ظلم واقع شدند، بر شما واجب است که نسبت به رفع ظلم اقدام کنید. لذا ریشه کن کردن حکومت ظلم بر همه واجب است.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، روز قدس را امام خمینی(ره) بر تارک تاریخ به یادگار گذاشت تا مردمان مسلمان جهان از ستمی که بیدادگران بر ملت مظلوم فلسطین روا می کنند، غافل نمانند. این فریاد بیدار باش امام عاشقان، شلاقی بود بر ذهن های خفته ملت اسلام، تا از خواب عمیق غفلت بیدار شوند و در برابر ستمگران تاریخ، با قامتی برافراشته قیام کنند. اکنون که سال ها از سخنان پیامبرگونه آن بزرگ مرد الهی گذشته است، می بینیم که روز قدس، شهرتی جهانی یافته و مرزها را در نوردیده و در اعماق دل و جان ملت های آزاداندیش جهان و به ویژه کشورهای اسلامی نفوذ کرده است. با توجه به اهمیت این روز، گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین قاسم شبان نیا، عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) انجام گرفت که در ذیل آن را ملاحظه می کنید؛

مفتاح- فلسفه پیدایش روز قدس چیست؟ آیا پیدایش و نام گذاری این روز دارای مبانی فقهی در اندیشه امام خمینی بوده است؟

سیره سیاسی امام خمینی از جمله اعلام روز جهانی قدس براساس مبنای فقهی است. در خصوص پیدایش این روز با توجه به این که در کشورهای اسلامی، دولت ها به دلایل مختلفی دچار تشتت و اختلاف بوده اند، همواره امام خمینی نسبت به این مسأله حساس بوده و تعابیر خیلی عجیبی در خصوص حکام عرب به کار برده و هیچ امیدی نسبت به آن ها نداشته است، اما امام نسبت به ملل مسلمان هم توجه جدی داشتند. روز جهانی قدس، روزی است که ملت های مسلمان از کشورهای مختلف را با یک انگیزه و با محوریت مکانی که برای ملت ها مقدس شمرده می شود، دور هم جمع کرده است. این از یک جهت که جنبه سیاسی و وجهه اتحاد بخشی در میان کشورهای اسلامی دارد. نکته دوم، توجه دادن به شعائر دینی مسلمانان است. سیره امام خمینی، نسبت به تعظیم شعائر دینی خیلی حساسیت دارد. با توجه به این که بیت المقدس قبله گاه اول مسلمین است، لذا امام به عنوان تعظیم شعائر به آن توجه جدی داشته و دارای مبانی فقهی از قبیل وجوب تعظیم شعائر دینی و وجوب وحدت میان قبایل مسلمان است. پشتوانه نظر امام که این روز را به نام روز قدس نام گذاری کردند، حمایت از محرومین و مستضعفان است. حضرت امام این روز را یک وسیله ای می دانند که توجه همه مسلمین به دفاع از مردم مظلوم جلب شود. یعنی خود قدس یک نماد و یکی از شعائر است و برای این است که ملل مسلمان سالی یک بار به بهانه این نماد و شعار، توجهشان به حمایت از ملل محروم و مستضعف بیفتد. نکته فقهی دیگری که در فرمایشات امام هست، بحث نفی سلطه کفار بر مسلمین است. هم‌چنان که در آیه شریفه « لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» به آن اشاره شده است.

الان بعد از اشغال قدس توسط رژیم صهیونیستی، به نوعی آن ها تسلط بر بخشی از مسلمین پیدا کرده و ما باید برای رفع این سلطه تلاش کنیم. ما علاوه بر این که نباید سلطه را بپذیریم، روایتی داریم که فقها به آن استناد کرده اند که «الاسلام یعلو و لا یعلی علیه»، یعنی اسلام باید علو و برتری داشته باشد و تن به سلطه کفار ندهد. روز قدس، یکی از ایامی است که اگر مسلمین به آن اهمیت دهند، چون این وحدت بخشی قدرت ایجاد کرده است، سبب عزت و علو مسلمین می شود.

یکی از مواردی که امام به خاطر آن این روز را نام گذاری کرد این بود که امام دنبال عزت مسلمین بود. یک مشکلی که برای خود ما وجود دارد این است که برای خود ما این جنبه اش، در حال فراموشی است. ما فقط تصورمان این است که جمعه آخر ماه مبارک رمضان باید برای این که یک شعاری داده باشیم دور هم جمع شویم، در حالی که این چنین نیست. به اعتقاد بنده در روز قدس که شعار مرگ بر رژیم صهیونیستی سر داده می شود، کم اهمیت تر از مرگ بر امریکا نیست. چون این ها همه جزء کفار بوده و نباید اجازه داد سلطه بر ما داشته باشند. دلیل این که ورزشکاران خودمان را اجازه نمی دهیم با این رژیم، پیکار ورزشی داشته باشند، به خاطر این است که رژیم صهیونیستی، یک رژم غاصب است. چون دولت ها باید برای خود سرزمین داشته باشند و این رژیم سرزمین فلسطین را غصب کرده است. بنابراین نمی تواند آن جا دولتی تشکیل دهد. حالا که آن ها آمده اند دولتی در فلسطین تشکیل دهند، علاوه براین که سلطه بر مسلمانان پیدا کرده اند، لازم است آن ها را از زیر این سلطه نجات دهیم.

مفتاح- آیا نگاه اجتماعی و حکومتی امام خمینی در نام گذاری این روز به نام روز قدس تاثیر داشته است؟

بله، امام خمینی جمله‌ای دارند که مبنای تمام موضع گیری‌های ایشان را مشخص می کند. ایشان می فرماید: حکومت از احکام اولیه اسلام و مقدم بر تمام احکام است. اگر یک عده از مردم تحت حکومت ظلمی قرار بگیرند، کلا احکامش متفاوت است با حکومتی که تحت حکومت عادل برحق قرار گرفته باشند. الان یک حکومت ظلم و جوری، یک عده از مسلمان را به استضعاف کشانده است. از مبانی فقهی امام این است که قیام انقلاب علیه حکومت های جور، شرعا واجب است. هم بر مردم خود فلسطین واجب است و هم بر مللی که در مناطق دیگر از دنیا زندگی می کنند. چون اسلام مرز جغرافیایی را به رسمیت نمی شناسد. اسلام معتقد است هر وقت یک عده از مردم تحت ظلم واقع شدند، بر شما واجب است که نسبت به رفع ظلم اقدام کنید. لذا ریشه کن کردن حکومت ظلم بر همه واجب است. در راهپیمایی روز قدس به تعداد شرکت کنندگان جبهه حق که افزایش یابند، مظلومین تقویت می شوند، لذا واجب است به لحاظ شرعی که در این راهپیمایی شرکت کنیم. هم چنین امام خمینی فقه را فردی نمی بیند. تحلیل های خود را در ضمن نظام می بیند، چون حمایت از مردم مظلوم فلسطین در منظومه فکری امام یک جایگاه رفیعی دارد.

مفتاح- حضور مردم در راهپیمایی روز قدس، امر استحبابی است یا واجب کفایی؟

این حکم بستگی به موقعیت و شرایط دارد. یک موقع شرایط به گونه ای است که شرکت نکردن در راهپیمایی، کمک به سلطه کفار بر مسلمین است و سبب تقویت سلطه آن ها می شود و اگر بتوانیم با شرکت در راهپیمایی، سلطه کفار را برطرف کنیم، بر ما واجب است که حضور پیدا کنیم. اما اگر این مقدار اثر را نداشته باشد و به حدی باشد که سبب تعظیم شعائر دینی شود، اختلافی است. چون در خصوص تعظیم شعائر اختلاف است که واجب است یا استحباب دارد. به حسب تفاوت موارد، حکم آن هم متفاوت می شود. این بستگی دارد که حمایت از مردم فلسطین و شرکت در راهپیمایی روز قدس را از کدام باب فقهی دنبال می کنید. اگر از باب نفی سلطه باشد، واجب است که شرکت کنیم. امام در تحریر الوسیله دارند که اگر دولت ما قراردادی را منعقد کرده که سبب سلطه کفار بر مسلمین شود، بر تک تک مسلمین واجب است نسبت به برهم زدن این قرار داد اقدام کنند.

الان بر اساس یک سری از قرار دادها، کفار تا اندازه ای بر مسلمانان سلطه پیداکرده اند، بدون این که اصلا سرزمینی داشته باشند. اما چون پول و قدرت در اختیار آن ها بود، این ها توانسته اند در سازمان ملل مشروعیتی هم پیدا کنند. در حالی که این ها طبق ضوابط بین المللی اصلا مشروعیت ندارند.

مفتاح- بر چه اساس دفاع از مردم فلسطین برای ما ضرورت دارد؟

از بعد سیاسی؛ الان نقطه ثقل جهان اسلام در برابر جهان کفر، در مسئله فلسطین خلاصه شده است. یعنی آن نقطه ای که در جهان در برابر جبهه کفر مقاومت می کند، بحث فلسطین است. اگر ما آن ها را تقویت کنیم در واقع جهان اسلام تقویت می شود.

از بعد فقهی؛ یک عده که تحت ظلم واقع شده اند می خواهند خودشان را از ظلم نجات دهند و از ملل دیگر درخواست کمک دارند. همان طور که در روایت آمده که اگر ندای مظلوم شنیده شود اما گوش شنوایی نباشد، اصلا مسلمان نیست، لذا از باب حمایت از مظلوم وظیفه شرعی و فقهی ماست که به این ها کمک کنیم. کمک کردن به مردم فلسطین از طرق مختلفی می تواند صورت بگیرد، یک طریق است که ما به لحاظ نظامی به اینها کمک کنیم. البته در صورتی که زمینه و مصلحت آن فراهم باشد. گاهی از طریق تجهیز کردن می شود به آن ها کمک کرد و این کمک کردن باید به گونه ای باشد که سبب رعب و وحشت دشمن شود و گاهی با حضور در صحنه و راهپیمایی می توانیم آن جبهه را تقویت کنیم. اگر این میزان اثر را داشته باشد که در راهپیمایی حضور یابیم، واجب است شرکت کنیم.

مفتاح- روز قدس چه تأثیری در بیداری جهان اسلام داشته و می تواند داشته باشد؟

همان طور که انقلاب اسلامی در مردم و تحولات منطقه تاثیر گذاشت، در هر جایی که بتوانیم یک نقطه تمرکزی پیدا کنیم که جهان اسلام را به آن جا توجه دهیم، باعث تقویت جهان اسلام می شود. روز قدس نیز همین طور است. در سیاست خارجی خود باید روز قدس را آن چنان پروبال دهیم که برای شیعه قدرت ایجاد کند همان طور که راهپیمایی روز اربعین، قدرت برای شیعه درست می کند. البته ما قدرت را به عنوان ابزار قبول داریم، نه به عنوان هدف. این قدرت که ما به آن نیاز داریم در سایه این تجمعات شکل می گیرد. روز قدس هم اگر به نحوی برگزار شود که جهان اسلام را بیدار کرده و این مراسم پرشکوه در همه کشورهای اسلامی و غیراسلامی برگزار شود، قدرت ایجاد می کند. حضور مردم در صحنه ولو این که حضور جدی هم نباشد، امروز از جهت سیاسی پیام دارد. ما الان باید به مردم فلسطین قدرت دهیم، چون خط مقدم مقابله اسلام با جبهه کفر آن‌جاست. اگر بتوانیم به آن ها قدرت دهیم، به نوعی تهدیدات را از خودمان برطرف کرده ایم. چه جهت گیری های سیاسی را در نظر بگیریم و چه بحث های فقهی، از هرجهت حمایت از مردم فلسطین هم عقلا و هم شرعا بر ما واجب است. اگر فلسطین تهدیدی علیه اسرائیل ایجاد نکند، با توجه به این که اسرائیل یک کشور توسعه طلب است، سراغ کشور ما و سایر کشورهای اسلامی خواهد رفت. لذا ملت های اسلامی باید از نقطه شروع مقاومت حمایت کنند. شرکت در راهپیمایی روز قدس، به نحوی رفع تهدیداتی است که متوجه خود جمهوری اسلامی است. لذا شرکت در راهپیمایی روز قدس اگر سبب قدرت آن هایی شود که در صحنه نبرد حضور دارند، نه تنها به لحاظ فقهی، بلکه عقلا هم لازم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

*