خانه / آثار مرتبط /

در بررسی و نقد اسلام رحمانی و نظرات دکتر کدیور منتشر شد؛

کتاب «قرائت رحمانی؛ اسلام رحمانی از نگاه دکتر محسن کدیور»

در بررسی و نقد اسلام رحمانی و نظرات دکتر کدیور منتشر شد؛

کتاب «قرائت رحمانی؛ اسلام رحمانی از نگاه دکتر محسن کدیور»

نویسنده در پژوهشِ پیش رو، دیدگاه دکتر محسن کدیور را درباره اسلام رحمانی می‌کاود و کتاب را در چهار بخش سامان داده است.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، دفتر نشر معارف کتاب «قرائت رحمانی؛ اسلام رحمانی از نگاه دکتر محسن کدیور» نوشته حسن علی پور وحید را منتشر کرد.

«قرائت رحمانیِ اسلام» مولودِ نواندیشی در حوزه روشنفکریِ دینی و در شمار واپسین دستاوردهای آن است و از این رو، مؤلفه‌های مدرنیسم و پتانسیل‌های نظری و میدانیِ اندیشه روشنفکری دینی را به همراه دارد. در چارچوب اسم و اصطلاحِ «اسلام رحمانی» ماندن، پژوهشگر را از نظر فکری در دو دهه اخیر متوقف می‌کند؛ ولی چنانچه کسی از دایره واژگان گام فراتر نهد و در حوزه اندیشه رحمانی مطالعه و تحقیق کند، با پیشینه‌ای کهن‌تر و عرصه‌هایی وسیع‌تر روبرو خواهد شد. با کنارنهادنِ لایه های بومی شده می‌توان به دهه ها پیش‌تر بازگشت و سرچشمه های قرائت رحمانی را نه تنها در ایران و جهان اسلام بلکه در گستره جهانی پی گرفت و با جریان فکریِ «رحمانیت ادیان» آشنا شد. نظریه قرائت رحمانی را فراتر از اسلام و در مقیاس ادیان، استراتژیست های بزرگ جهانی در حال پیگیری هستند و در میان نظریه پردازان ایرانیِ این گفتمان، دکتر محسن کدیور بیشترین گستره و عمق در آموزه ها را فراروی مخاطبان خویش می نهد. مصمّم ترین چهره اسلام رحمانی در ایران را باید محسن کدیور دانست که بیشترین نقش را در تبیین و توسعه قرائت رحمانی داشته و مدعیِ ابتکار نظریه رحمانی اسلام است.

پژوهشِ پیش رو، دیدگاه دکتر محسن کدیور درباره اسلام رحمانی را می‌کاود و در چهار بخش سامان یافته است. بخش اول، کلیات است که زندگی نامه کدیور و تعریف و تبیین قرائت رحمانی را دربردارد. عنوان بخش دوم، مؤلفه های اسلام رحمانی است که در آن به مهمترین ویژگی های این نظریه پرداخته شده است. در بخش سوم به مبانی و استدلال ها و استنادهای این قرائت اشاره شده و عنوان بخش چهارم نیز نسبت اسلام رحمانی با اسلام وحیانی است که درآن نسبت این دو سنجیده شد است.

گفتنی است، رهبر معظم انقلاب در دیدار سالانه خویش با دانشجویان در سالهای گذشته، ضمن توصیه بر پرهیز از سطحی ‌نگری در ارتباط با مفاهیم اسلامی، به نقد برخی شعارهای اسلام ‌نما و غلط ‌انداز، همچون «اسلام رحمانی» ، پرداختند که امروزه رایج شده است. در چند دهه اخیر در ایران، اسلام با پسوندهای مختلفی، همچون اسلام التقاطی، اسلام سرمایه‌داری، اسلام سوسیالیستی، اسلام سلطنتی، اسلام رساله‌ای، اسلام سبز و «اسلام رحمانی» معرفی شده است.

مشخصات کتاب

دفتر نشر معارف کتاب «قرائت رحمانی» را در ۳۶۸ صفحه، قطع رقعی و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۲۳۰۰۰ تومان عرضه کرده است. دفتر نشر معارف پیش از این، از این نویسنده و پژوهشگر، کتابهای «اسلام رحمانی؛ نگاهی به مبانی و مؤلفه ها»، «مکتب در فرآیند نواندیشی» (نقد دیدگاه‌های محسن کدیور در حوزه شیعه شناسی) و «ارتقای مرجعیت شیعه» (نقد کتاب ابتذال مرجعیت شیعه محسن کدیور) را منتشر کرده است.

دفتر نشر معارف با هدف نقد دیدگاههای روشنفکران دینی و نواندیشان و سیاسیون غربگرا تاکنون کتابهای «شبهات قرآنی: تأملی در نظرات دکتر سروش درباره قرآن» (نوشته محمدعلی رضایی اصفهانی)، «سروش، دین و نواندیشی» (نوشته عبدالحسین خسروپناه و حسن پناهی آزاد)، «حکومت حکیمانه: نقد و بررسی نظریه حکمت و حکومت دکتر مهدی حائری یزدی» (نوشته آیت الله محمد مؤمن قمی)، «سیری انتقادی در آرای داریوش شایگان» (نوشته شهریار زرشناس)، «سیاست نامه: نامه های سیاسی ـ تاریخی» (نوشته مسعود رضایی شریف‌آبادی)، «آیات وحیانی، پندار شیطانی» (نوشته علی کاظمی) و… را منتشر کرده است.

انتهای پیام/

منبع: رسا

لینک کوتاه خبر: http://meftaah.com/news/224803

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند

*

*